Evaluare psihologică
Procesul de evaluare psihologică este util ȋn descoperirea şi ȋnţelegerea modului de funcţionare psihologică a copilului/adultului şi este primul pas ȋn procesul terapeutic.
Evaluarea psihologică a copilului poate urmări:
– starea psihoemoţională
– screening al nivelului de dezvoltare
– comportamente neadecvate
– dinamica de familie
– capacitatea cognitivă
– dezvoltarea la nivelul motricităţii, al limbajului, al abilităţilor sociale.
Ȋn procesul de evaluare psihologică este implicat atât copilul, cât şi părinţii acestuia, ȋntreg procesul având o desfăşurare pe mai multe şedinţe. Prima şedinţă se desfăşoară doar cu părinţii, culegându-se toate informaţiile necesare despre evoluţia copilului (interviu, anamneză, chestionare/teste). Următoarele şedinţe se desfăşoară doar cu copilul, folosindu-se mai multe tehnici şi metode de evaluare, adecvate nivelului de vârstă (tehnici proiective, desen, colaj, joc de rol etc.). Pentru a se urmări dinamica familială se alocă o şedinţă ȋmpreună cu copilul şi părinţii acestuia.
Evaluarea psihologică a adultului are loc ȋnaintea ȋnceperii unui demers de consiliere sau de terapie, având ca scop cunoaşterea şi ȋnţelegerea aspectelor ce ţin de partea cognitivă şi psihoemoţională, socială, profesională a acestuia.